“Je moet even ‘kamperen’, maar het resultaat is het waard”
“Ik woon nu zo’n zeven jaar in deze woning in Twello. Hij is van 1989, dus het was tijd voor een nieuwe keuken en badkamer. Je krijgt daar netjes een brief over, een jaar van tevoren.” Voor de badkamer geldt dat die eens in de 35 jaar wordt vervangen, de keuken komt om de 21 jaar aan de beurt. Gerda kijkt positief terug op de renovatie van haar keuken, toilet en badkamer. “Er is natuurlijk wat stof en ongemak, maar de vakmensen werkten heel netjes. Buiten deden ze bijvoorbeeld al het snijwerk van de tegels. En ik had me goed voorbereid en kon me prima redden.”
Basic badkamer
“De informatie die je vooraf krijgt, is duidelijk. Toch blijf je altijd met vragen zitten. Mijn advies: vraag gewoon, ze leggen het goed uit. Zelf ontdekte ik bijvoorbeeld pas later dat ik al extra’s had in mijn huur – zoals hoge kastjes – waardoor ik die niet opnieuw hoefde te betalen. Zulke dingen zouden duidelijker mogen worden gecommuniceerd.” Wat haar verder opviel, is dat de keuzes beperkt zijn. Twee soorten tegels, twee kleuren keukendeurtjes. “Maar ik snap het ook wel – te veel keuzestress is ook niet fijn. De badkamer was heel basic, maar wel netjes uitgevoerd. En gelukkig tegelen ze tegenwoordig tot aan het plafond – wel zo fris. Ook fijn: het plafond werd gesaust, dat moest ik alleen even zelf terugkoppelen aan de aannemer.”
Slimme keuzes en tips
De renovatie was ook een mooi moment om keuzes te maken. "Een nieuwe keuken betekent ook: opnieuw inrichten. Dan ontdek je ineens weer wat je allemaal hebt. En wat weg kan." Gerda koos ervoor om op inductie te gaan koken. “Dat is duurzamer én veiliger. Het ombouwen van gas naar inductie wordt door IJsseldal Wonen betaald, de inductiekookplaat moet je zelf aanschaffen. Ook moest ik nieuwe pannen kopen.”
Goed overleg en flexibel team
“Wat ik heel prettig vond, is dat de vaklieden – tegelzetter, installateur, timmerman – goed met elkaar overlegden. Ze liepen elkaar soms in de weg, maar dat losten ze onderling op. Ze belden even met elkaar of stemden af wie wanneer kwam. Ook met mij als bewoner was het overleg prettig: ze vroegen hoe ik dingen wilde, dachten mee over details, en hielden rekening met wat ik zelf handig vond.”
Thuis kamperen
“Natuurlijk is het even behelpen: je kunt een paar dagen niet koken, niet douchen, en het toilet staat tijdelijk los. Maar ik had een magnetron en koelkast in het achterhuis, deed de afwas buiten in een teiltje, het was gelukkig mooi weer. Ik zei steeds: ik ben aan het kamperen. En ’s avonds zetten ze het toilet er weer op, dus dat was netjes geregeld. Rond half vijf waren ze vaak klaar, en dan kon ik het gewoon weer gebruiken.”
Een frisse, nieuwe start
“Ik ben heel blij met het resultaat. De badkamer is weer fris, de voegen mooi, en ik heb eindelijk die ‘woonkeuken’ die ik altijd al wilde. Alles is strak afgewerkt en voelt als nieuw. Ik had ook zelf een mooi zeepbakje dat ik graag wilde houden – dat hebben ze gewoon netjes teruggehangen. Zulke kleine dingen maken het persoonlijk.”
Gerda is net met pensioen: “Een tussenjaar noem ik dat liever. De badkamer was al eerder gedaan, maar de keuken kwam precies op het moment dat ik vrij was. Ik had alle tijd om me voor te bereiden, om vragen te stellen en om thuis te zijn als dat nodig was. En het voelt ook gewoon goed: een frisse keuken, net als je aan een nieuwe fase begint.” Tot slot: “Het is even behelpen, maar je krijgt er veel voor terug. Zorg dat je voorbereid bent, stel vragen, en denk vooruit. Dan valt het allemaal reuze mee.”