Eén van de onderdelen van ons ondernemingsplan is de ‘duurzame relatie’. We streven ernaar dat huurders onze dienstverlening waarderen, omdat deze steeds wordt afgestemd op hun behoefte en verwachtingen. Daarom halen we graag informatie op, om zo goed mogelijk af te kunnen stemmen. Dat doen we onder andere met het KWH-onderzoek, met imago-onderzoek en we werken ook samen met bewonerscommissies. Een bewonerscommissie vertegenwoordigt de belangen van een wijk, straat of appartementengebouw. Wij praten samen over onderhoud, veiligheid en de woonomgeving.

Samenwerken
Ed van der Vlugt is voorzitter – ad interim – van de bewonerscommissie van De Stinzenhof in Twello. “Ad interim, omdat we vorig jaar geen jaarvergadering met onze leden hebben kunnen houden vanwege corona. Die hopen we nu in september te kunnen organiseren.” Hoe gaat nu zo’n samenwerking met IJsseldal Wonen? “Eén keer per jaar hebben we een vergadering met IJsseldal Wonen. We bespreken we de stand van zaken, onze wensen en we evalueren het afgelopen jaar. Een voorbeeld: we hebben aangekaart dat de garagevloer erg glad is met bepaald weer. Dat hebben ze toen opgelost. We hebben respect voor elkaar en zijn open naar elkaar. En als je de bereidheid hebt het op te lossen, dan kom je er wel uit.”

Voortvarend
Als er tussendoor iets is, belt hij met opzichter Ronald Hengeveld. “Hij is erg voortvarend en pakt meteen de telefoon.” Als er klusbedrijven komen of de schoonmakers, dan gaat Ed er altijd even naar toe of soms een andere bewoner. “We willen dat zij zich hier ook welkom voelen!” De samenwerking met de bewonerscommissies is gestoeld op een overeenkomst die IJsseldal Wonen enige tijd geleden sloot met de bewonerscommissies. In die overeenkomst staat in grote lijnen wat we van elkaar kunnen verwachten en welke afspraken we maken over de samenwerking. Zo staat erin dat de bewonerscommissie na de jaarvergadering een terugkoppeling verzorgd naar de medebewoners toe. IJsseldal Wonen koppelt  binnen zes weken de actielijst van een jaarvergadering terug. Ed vindt deze overeenkomst: “een bevestiging van dingen die eigenlijk logisch zijn. Maar als het op papier staat, hoeft er geen misverstand over te komen. Duidelijkheid geeft meer rust.”

Communicatie
Een verbeterpunt voor IJsseldal Wonen vindt hij de communicatie bij langer lopende zaken. “Dan is het fijn als je even een telefoontje zou krijgen met uitleg. Ik snap dat sommige dingen juridisch, technisch of qua budget langer lopen en het langer duurt voor er een beslissing is, maar het is wel prettig om tussendoor even op de hoogte gehouden te worden. Want ik krijg natuurlijk ook vragen van mijn buren!” Ed gaat altijd uit van het positieve. “Negatief zijn helpt niet, daar word je alleen maar chagrijnig van. In mijn loopbaan heb ik geleerd te luisteren. Dat haalt vaak de scherpe kantjes er van af. Overal is wel eens wat, maar het gaat er om ‘wat doe je er aan’. Als je er niets aan doet, dan is het niet goed.“ Dit jaar wordt er groot onderhoud aan het appartementencomplex gedaan. De bewonerscommissie denkt met IJsseldal Wonen mee: “We hebben foto’s gemaakt van plekken waar het stucwerk afbrokkelt, dan kunnen ze dat meenemen in de opdracht.”

Trots!
Ed verzorgt ook het tuinbeheer. Om wat voorbeelden te geven. Zoals nu met warme dagen, sproeit hij het gras van de binnentuin. En ook heeft hij bakken neergezet met zomerbollen. “Er zijn altijd wel bewoners die helpen met bepaalde klusjes. Er zijn -heel belangrijk- ook diverse mensen die altijd plastic/papier en groen aan de weg zetten. Onderhoud van diverse technische werkzaamheden worden altijd zeer secuur door bewoners uitgevoerd. Voor zulke dingen gaan we IJsseldal Wonen niet bellen.” Enthousiast geeft hij een rondleiding door het hele complex. “Ik ben er trots op dat ik hier woon.”