Woning aanpassen

IJsseldal Wonen vindt het belangrijk dat u woont naar wens. Daarom is het mogelijk om zelf te klussen in uw woning. Hier zijn enkele regels en voorwaarden aan verbonden. Vraag daarom toestemming aan ons voor het aanpassen van de woning.

Zelf klussen in uw woning

Een woning voelt echt als thuis als het volledig naar eigen smaak ingericht is. Het is dan ook mogelijk om te klussen aan uw woning. Voor sommige wijzigingen heeft u onze toestemming nodig. Denk bijvoorbeeld aan aanpassingen die niet makkelijk terug te draaien zijn. In onze brochure hieronder leest u er alles over. Het volledige beleid vindt u in het bestand daaronder.

Toestemming vragen

Voor kleine klussen heef u geen toestemming van ons nodig. Met kleine klussen bedoelen wij bijvoorbeeld het schilderen van een muur of het ophangen van gordijnen. Bedenk wel van te voren of de verandering weer makkelijk te verwijderen is bij een verhuizing. Als u twijfelt kunt u natuurlijk altijd contact met ons opnemen.

Vraag bij het uitvoeren van grote klussen zoals het verleggen van leidingen, het plaatsen van een schuurtje of altijd van te voren toestemming aan IJsseldal Wonen. U kunt hiervoor ons aanvraagformulier gebruiken. Deze stuurt u ingevuld naar ons retour. Wij informeren u dan over wat wel en niet is toegestaan:

Langer fijn en veilig wonen

Wist u dat er mogelijkheden zijn om uw woning aan te passen zodat uw woning prettig en veilig blijft om in te wonen? Het gaat om aanpassingen als een tweede trapleuning, het weghalen van drempels, extra verlichting aanbrengen of een brandmelder. Wij bieden u de mogelijkheid om uw woning met een aantal voorzieningen veiliger en comfortabeler te (laten) maken. Dit doen wij in samenwerking met de gemeente Lochem en de gemeente Voorst.

Huurt u een woning van IJsseldal Wonen? Bekijk dan op het overzicht hieronder welke voorzieningen er mogelijk zijn. Of neem contact met ons op voor meer informatie. Het Klant Contact Centrum van IJsseldal Wonen zal dan een afspraak inplannen met de opzichter die bij u op bezoek komt om de mogelijkheden samen met u te bekijken.

Veelgestelde vragen

Nee. Er zijn een aantal regels en voorwaarden. Voor kleinere klussen, zoals het ophangen van gordijnen of het schilderen van een (binnen)muur hoeft u geen toestemming te vragen. Voor grotere klussen, zoals het verwijderen van een wand, het verleggen van een leiding, het plaatsen van een overkapping, etc. moet u altijd eerst toestemming aan ons vragen. Uw aanvraag wordt door ons beoordeeld op technische aspecten, onderhoudsaspecten en verhuuraspecten.

Voor grotere klussen en veranderingen moet u altijd eerst vooraf toestemming vragen aan IJsseldal Wonen. Kan de verandering die u in de woning wilt aanbrengen bij vertrek uit de woning makkelijk ongedaan gemaakt worden? Als dat niet het geval is, spreken we van een grotere klus.
 

Er zijn een aantal veranderingen aan de woning die IJsseldal Wonen niet toestaat. Neem contact met ons op om erachter te komen welke dat zijn.

Er zijn twee soorten airco’s: mobiele airco’s en vaste airco’s.

Mobiele airco’s

Deze airco mag u zonder toestemming plaatsen. Wij raden deze airco’s ook aan omdat hierbij de gevel niet doorboord hoeft te worden.

Vaste airco’s

​Om een vaste airco te plaatsen, heeft u onze schriftelijke toestemming nodig. Daarvoor kunt u een ZAV-formulier invullen. (zie formulier bovenaan deze pagina)

Let op: bij woningen gebouwd na 2015 en appartementen is een vaste airco niet mogelijk i.v.m. strenge bouwvoorschriften.

Neem contact op met IJsseldal Wonen, dan kijken we naar de mogelijkheden. Ook kunt u informeren bij uw gemeente of aanpassing wellicht wordt vergoed door de WMO.